درامز اسکلت و استخوانبندی ترک موسیقی شما را شکل میدهد. درامز نه تنها ریتم و بیت را میسازد، بلکه همچنین یکی از به یاد ماندنی ترین بخشهای هر ترک موسیقی است. میکس درامز هم مانند هر المان دیگری میتواند بسیار چالش برانگیز باشد. اگر به تازگی وارد دنیای میکس شده باشید، با المانهای بسیار مختلفی در میکس درامز روبرو خواهید شد، از جمله EQ، کامپرشن، گیتها، پردازش باسها و...
ما در این مقاله به شکلی مرحله به مرحله به شما توضیح خواهیم داد که چگونه باید درامز را میکس کنید.
مرحله اول: مرتب کردن ترکهای درامز
پیش از آن که شروع به میکس کردن درامز کنید، نیاز به این دارید که ترکهای مختلف درام را منظم کنید. اگر یک کیت درام واقعی را در استودیو ضبط کرده باشید، به احتمال زیاد چندین ترک اسنیر، کیک درام و اُور هد (صدای مربوط به میکروفنهایی که بالای کیت درام قرار میگیرند) خواهید داشت.
یک Mix Bus به شما اجازه میدهد یک یا چند صدا را به جای دیگری مانند افکتهای send، زیر گروهها یا باس اصلی میکس هدایت کنید. به عنوان مثال شما میتوانید تمام ترکهای اسنیر را به باس اسنیر هدایت کنید و پردازشهای مورد نیازتان را روی این باس انجام دهید. با این کار پروژه شما مرتب میشود و شما راحتتر میتوانید صدای هر بخش کیت درام را میکس کنید.
مرحله دوم: ایجاد تناسب در لِول بندی
مرحله بعدی پیدا کردن یک تناسب مناسب میان لِول بخشهای مختلف کیت درام است. در ابتدا شما باید باس درامز را سولو کرده و صدای ضبط شده تمام میکروفنها را پایین بیاورید. سپس لِول مهمترین المانهای کیت درام به ترتیب اولویت بالا بیاورید؛ معمولا کیک درام و اسنیر در اولویت قرار دارند. تناسب لِول مناسبی را بین اسنیر و کیک درام ایجاد کنید، سپس سایر اجزای درامز را یکی یکی به میکس اضافه کرده و لِول هر یک را در تناسب با صداهای قبلی تنظیم کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که اجزای مختلف کیت درام در کنار هم طبیعی صدا دهند. در نهایت باید تناسبی را ایجاد کنید که به شما اجازه دهد تمام المانهای کیت درام را به شکلی واضح بشنوید. معمولا لِول اسنیر بالاتر از سایر المانهاست؛ سپس لِول کیک درام و تامها بیشترین شدت را دارند.
با استفاده از میکروفنهای اُور هد و میکروفنهایی که برای ضبط آمبیانس اتاق استفاده شدهاند، میتوانید یک فضای صوتی واحد را برای اجزای درامز ابجاد کرده و به این ترتیب به صداها انسجام دهید.
مرحله سوم: EQ
اکولایز کردن صدا، یکی از مهمترین پروسهها در موزیک پروداکشن است؛ این پروسه به شما کمک میکند پاسخگویی فرکانسی سازها را تنظیم کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت هر المان کیت درام را بهتر است چگونه اکولایز کنید:
اکولایز کردن کیک درام:
1. با استفاده از یک فیلتر high-pass فرکانسهای اضافی پایینتر از 50Hz را حذف کنید
2. بنا بر نیازتان و صدایی که در نظر دارید، فرکانسهای اصلی کیک درام (بین 60 تا 120Hz) را کات (کاهش لِول فرکانسها) یا بوست (افزایش لِول فرکانسها) کنید.
3. فرکانسهای حول و حوش 250Hz باعث ناواضح شدن یا اصطلاحا Muddy شدن صدای کیک درام میشوند. این محدود فرکانسی را در صورت نیاز کمی کات کنید.
4. اگر آمبیانس اتاق با شدت زیادی ضبط شده، فرکانسهای میدرنج (بین 250Hz تا 1KHz) را کات کنید.
5. برای برجستهتر کردن اسنپ و اتک کیک درام، فرکانسهای بین 1 الی 5KHz را بوست کنید.
اکولایز کردن اسنیر:
1. با استفاده از یک فیلتر high-pass بیس اضافی در فرکانسهای پایینتر از 100Hz را حذف کنید
2. بر حسب نیاز، فرکانسهای اصلی اسنیر (بین 150 تا 250 هرتز) را کات یا بوست کنید
3. فرکانسهایی که موجب ناواضح شدن اسنیر میشوند را کات کنید (فرکانسهای بین 250 تا 500 هرتز)
4. اگر صدای اسنیر شما زنگ اضافه دارد، با یک باند اکولایزری باریک فرکانسهای مابین 500Hz تا 1.5KHz را کات کنید
5. برای برجسته کردن اسنپ و اتک اسنیر، فرکانسهای بین 3 الی 5 کیلوهرتز را تقویت کنید
6. اگر میخواهید صدای اسنیر روشنتری داشته باشید، فرکانسهای بالاتر از 8KHz را با استفاده از یک فیلتر high shelf تقویت کنید
اکولایز کردن تام
1. اگر صدای تام شما باکسی و ناخوشایند است، فرکانسهای بین 250Hz تا 1KHz را کات کنید
2. برای فلور تام فرکانسهای بین 80 تا 100 هرتز و برای تامهای کوچکتر فرکانسهای حدود 250Hz را تقویت کنید
3. با استفاده از یک فیلتر high-pass فرکانسهای بیس اضافه پایینتر از 100Hz را حذف کنید
4. اگر بخش پایین میدرنج صدای تام ناواضح و muddy است، فرکانسهای حدود 250Hz را کات کنید
5. با تقویت کردن فرکانسهای بین 5 تا 7 کیلوهرتز، اتک تامها را تقویت کنید
اکولایز کردن سیمبال و میکروفنهای اُور هد
1. روی صدای مربوط به میکروفنی که در مجاورت سیمبال قرار داشته از یک فیلتر high-pass تا فرکانس 300Hz استفاده کنید تا فرکانسهای بیس اضافه حذف شوند
2. فرکانسهای حدود 250Hz که موجب ناواضح شدن صدای سیمبال میشوند را کات کنید
3. اگر آمبیانس اتاق بیش از حد ضبط شده، فرکانسهای بین 250Hz تا 1KHz را کات کنید
4. با کمی کات کردن فرکانسهای حدود 5KHz فضای فرکانسی بیشتری برای وکال باز کنید
5. اگر میخواهد صدای سیمبال را روشنتر و درخشانتر کنید، با استفاده از یک فیلتر high-shelf کمی فرکانسهای بالای 8KHz را تقویت کنید
مرحله چهارم: استفاده از کمپرسور
کمپرسور ابزاری بسیار کاربردی است و به شما اجازه میدهد داینامیک صداها را کنترل کنید. شما به روشهای مختلفی میتوانید از کمپرسور برای شکل دادن به صدای درامز استفاده کنید. برای مثال اگر میخواهید صدای اسنیر شما پانچی و بسته شود، میتوانید روی کمپرسور پارامترهای Attack و Release را روی حالت سریع و پارامتر Ratio را روی نسبت 4:1 قرار دهید.
اگر میخواهید کیک درام را سافت کنید، پارامترهای Attack و Release را روی حالت آهسته و پارامتر Ratio را روی نسبت بسیار ملایم 1.2:1 قرار دهید.
کمپرسور محدودهای را تعیین میکند که اگر شدت سیگنال از آن بالاتر برود، ولوم سیگنال کاهش پیدا میکند. به این ترتیب بخشهایی از صدا که ولوم زیادی دارند، در محدودهای نزدیکتر به بخشهایی از صدا که ولوم کمتری دارند قرار میگیرند؛ در نتیجه شما پس از استفاده از کمپرسور صدایی با ولوم یکدستتری خواهید داشت. وقتی پارامتر Attack را روی حالت آهسته قرار میدهید، فعال شدن کمپرسور را کمی به تاخیر میاندازید و در این حالت ترنزینت صدا (پیک اولیه) دستنخورده از کمپرسور عبور میکند. در انجام تنظیمات کمپرسور برای کیک درام، آهسته کردن پارامتر Attack باعث میشود که ترنزینت کیک درام به صورت کامل از کمپرسور عبور کند؛ در این حالت صدای کیک درام کوبهای تری خواهید داشت.
در صورتی که برای کمپرسور صدای درامز، پارامترهای Attack و Release را روی حالت سریع قرار دهید، میتوانید صدای پانچیتری را از کیک درام و اسنیر بگیرید.
مرحله پنجم: استفاده از ریورب
ریورب یک افکت بسیار محبوب است که برای بسیاری از اینسترومنتها استفاده میشود و در میکس کردن درامز هم نقش مهمی دارد. ریورب به شما کمک میکند عمق بیشتری به صداها بدهید. ریورب در حقیقت حس قرار داشتن صدا در یک فضای فیزیکی را القا میکند. برای مثال شما با استفاده از ریورب میتوانید این حس را به شنونده منقل کنید که درامز را در یک فضای بزرگ ضبط کردهاید. در حین میکس کردن درامز، میتوانید از ریوربهای مختلفی استفاده کنید:
ریورب Room: ریورب روم حس ضبط شدن صدای درامز در یک اتاق را القا میکند.
ریورب Chamber: اگر به دنبال یک ریورب با کاراکتر صدای طبیعی و غیر الکترونیکی هستید، ریورب چیمبر انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.
ریورب Hall: این نوع ریورب حس قرار داشتن کیت درام در یک فضای بسیار بزرگ مانند سالن کنسرت را القا میکند.
ریورب Plate: اگر میخواهید حس و حال موزیکهای چند دهه قبل را به صدای درامز بدهید، میتوانید از ریورب پلیت استفاده کنید.
مرحله ششم: استفاده از Gate و تقویت کردن ترنزینتها
پلاگینهای Gate به شما اجازه میدهند نویزهای اضافه را حذف کنید. پلاگینهای Transient Shaper هم به شما کمک میکنند اتک صدا یا ساستین آن را تقویت کنید. ابتدا پلاگینها یا پردازشگرهای گیت را بررسی میکنیم.
در یک پلاگین Gate شما یک آستانه (Threshold) را برای گیت تعریف میکنید و هر سیگنالی که لِول آن پایینتر از این آستانه باشد، به طور کامل قطع میشود. اگر نویز اضافهای در میان صدای درامز وجود دارد یا اگر کیت درام را به صورت زنده در استودیو ضبط کردهاید و حالا میکروفن کیک درام صدای های-هت و اسنیر را هم ضبط کرده، با استفاده از گیتها میتوانید این صداهای اضافه را حذف کنید.
پردازشگرهای Transient Shaper به شما اجازه میدهند لِول ترنزینت (بخش ابتدایی) یا ساستین (دنباله صدا) را افزایش یا کاهش دهید. با استفاده از این ابزار به خوبی میتوانید به صدای درامز شکل بدهید.
چگونه درامز را در میکس برجسته کنیم؟
اگر میخواهید بدون افزایش دادن ولوم کاری کنید که صدای درامز در میکس کمی برجستهتر شود، این تکنیک را به شما پیشنهاد میکنیم:
1. درامز را به دلخواه خودتان اکولایز کنید
2. با استفاده از EQ فرکانسهای بیس سایر اینسترومنتها را کاهش دهید، مخصوصا اینسترومنتهایی که با کیک درام تداخل دارند
3. روی کیک درام یک کمپرسور قرار دهید و آن را طوری تنظیم کنید که حدود -4dB کاهش گین ایجاد شود. سپس پارامتر Threshold را تا جایی پایین بیاورید که درامز صدای غیر طبیعی یا بیش از حد کمپرس شده پیدا نکند. در این حالت ساستین صدای کیک درام کمی طولانیتر شده و این موضوع موجب میشود صدای کیک درام برجستهتر شود.
برای بهتر نشستن اسنیر در میکس چه کاری انجام دهیم؟
اگر میخواهید صدای اسنیر به خوبی با سایر المانهای میکس تلفیق شود، این مراحل را انجام دهید:
1. از یک فیلتر high pass روی اسنیر استفاده کنید و فرکانسهای بیس را کاهش دهید
2. به لِول ریورب اسنیر دقت کنید و مطمئن شوید لِول ریورب زیادی بلند یا آرام نباشد
3. با قرار دادن یک Gate پس از ریورب، دنباله اضافه ریورب را قطع کنید تا صدای هر ضربه اسنیر شفافتر شنیده شود
جمعبندی
میکس کردن درامز ممکن است در ابتدا دشوار باشد. با اینحال اگر مطالبی که در این مقاله بیان شد را به خوبی انجام دهید، کار برایتان آسانتر خواهد شد. به موزیکهای مورد علاقهتان گوش دهید و صدای درامز آنها را آنالیز کنید. آیا صدای کیک درام کوبش شدیدی دارد؟ لِول اسنیر چقدر بالاست؟ صدای های-هت چقدر تیز است؟ با در نظر گرفتن چنین المانهایی رفته رفته در میکس کردن صدای درامز تجربه بیشتری پیدا میکنید و کیفیت میکسهای شما بهبود پیدا میکند.