یکی از سخت‌ترین کارها در میکس این است که دو المانی که دارای محتوای فرکانسی بیس زیادی هستند را در کنار هم قرار دهید. در هر سبکی از موسیقی که کار کرده باشید، حتما با شرایطی مواجه شده‌اید که نیاز بوده کیک درام و بیس را در کنار هم قرار دهید. اگر می‌خواهید موزیک‌هایتان مانند موزیک‌های افراد حرفه‌ای صدا دهند، باید بتوانید المان‌های بیس را به خوبی میکس کنید. ما در این مقاله هشت تکنیک را برای میکس کردن المان‌های بیس با شما به اشتراک می‌گذاریم.

ایجاد تناسب بین لِول کیک درام و بیس
این روزها پلاگین‌های بسیار زیادی در دسترس ما وجود دارد و ما بسیاری از اوقات وسوسه می‌شویم که از جدیدترین پلاگین‌ها استفاده کنیم، در حالی که بسیاری از اصول ابتدایی میکس را نمی‌دانیم. برای این که بتوانید به میکس خوبی برسید، باید لِول ترک‌ها را به درستی تنظیم کنید.
وقتی میکس را شروع می‌کنید، خوب است ده الی بیست دقیقه از زمان‌تان را به بالانس کردن لِول تمام کانال‌ها اختصاص دهید. در این مرحله می‌توانید چند ترک رفرنس را در نرم‌افزار میزبان لود کنید تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.


برای تنظیم کردن لِول‌ها همچنین می‌توانید از مترهای موجود در نرم‌افزارتان کمک بگیرید و لِول کیک درام و بیس را روی سطح مشخصی قرار دهید. برای مثال در موسیقی دنس الکترونیک، می‌توانید برای شروع کار، لِول کیک درام را روی -12dB و لِول بیس را روی -14dB قرار دهید.

مطمئن شوید کیک درام و بیس به شکل مناسبی تیون شده‌اند
همیشه این بحث وجود دارد که آیا باید درامز را تیون کرد یا نه. ما در این‌باره صحبت نمی‌کنیم، اما وقتی می‌خواهید کیک درام و بیس را میکس کنید و انسجام ایده‌آلی را بین آن‌ها به‌‌وجود بیاورید، بهتر است کیک درام را تیون کنید.
اگر از کیک درامی استفاده کرده‌اید که تیون آن خارج از گام موزیک مدنظرتان است، می‌توانید با استفاده از پلاگینی مانند Torque تیون صدای درامز را تغییر دهید، بدون این که ترنزینت کیک درام افت کیفیت پیدا کند. پلاگین Torque را روی کانال کیک درام لود کنید و فرکانس فاندامنتال کیک درام را با استفاده از کنترل Focus در این پلاگین پیدا کنید.


حالا با استفاده از دکمه چرخشی Torque که در مرکز پنجره پلاگین قرار دارد، تیون کیک درام را تغییر دهید.  اگرچه می‌توانید با استفاده از آنالیزر طیف نگار یا یک تیونر، تیون کیک درام را مشاهده کنید، اما پیشنهاد می‌کنیم بیشتر به گوش‌هایتان اعتماد کنید.

کنترل کردن فرکانس‌های بیس شدید 
چه مشغول میکس کردن یک ترک در سبک راک باشید و چه بخواهید یک ترک هیپ هاپ را میکس کنید، برخی از نُت‌های بیس ممکن است انرژی بیشتری نسبت به سایر نُت‌ها داشته باشند. گاهی وقت‌ها دلیل چنین چیزی نوع نوازندگی نوازنده بیس است و گاهی هم برخی فرکانس‌ها وزن بیشتری در میکس پیدا می‌کنند.
شما نباید اجازه دهید که هیچ‌یک از نُت‌های بیس از میکس بیرون بزنند. چنین چیزی نه تنها حواس شنونده را پرت می‌کند، بلکه به‌طور کلی میکس کردن بخش low end (بخش حاوی فرکانس‌های بیس) را برای شما دشوار می‌کند. با استفاده از پلاگین Bass Rider که یک پردازشگر داینامیک است، می‌توانید نُت‌های بیسی که انرژی بیش از اندازه‌ای دارند را کنترل کنید و با یکدست کردن نُت‌های بیس، حس و حال حرفه‌ای‌تری به ترک خود بدهید.
پلاگین Bass Rider را روی کانال بیس لود کنید، سپس پارامتر Target را روی لِول میانگین بیس قرار دهید. این پارامتر تعیین می‌کند که پلاگین تا چه اندازه‌ای باید گین را تغییر دهید. عملکرد این پلاگین بسیار نامرئی است و شما نتیجه بسیار خوبی از آن خواهید گرفت. Bass Rider به صورت اتوماتیک گین سیگنال بیس را بر حسب لِول ورودی تنظیم می‌کنید و موجب می‌شود تمام نُت‌های بیس لِول یکدستی پیدا کنند.

استفاده از اکولایزرهای معکوس برای تفکیک بیس و کیک درام
یکی از بزرگترین چالش‌های پیش‌روی شما در میکس کردن بیس و کیک درام این است که بتوانید این دو المان را به خوبی از هم تفکیک کنید. تفکیک نبودن این دو المان موجب می‌شود بخش low end میکس شما نامفهوم و غیرشفاف یا اصطلاحا muddy شود.
یکی از تکنیک‌ها برای غلبه بر این مشکل، استفاده از اکولایزرهایی است که معکوس یکدیگر تنظیم شده‌اند. به بیان دیگر شما هم روی کیک درام و هم روی بیس یک پلاگین اکولایزر قرار می‌دهید و آن‌ها را برعکس یکدیگر تنظیم می‌کنید. کار را با اضافه کردن یک پلاگین EQ به کانال کیک درام شروع کنید. ما در مثال خود از پلاگین CLA Mixhub استفاده کرده‌ایم.


با استفاده از آنالیزر PAZ که در قسمت پایین پلاگین قرار گرفته، می‌توانیم ببینیم که فرکانس فاندامنتال کیک درام حدود 54Hz است. باند LF در پلاگین CLA Mixhub را روی حالت Bell قرار می‌دهیم و این فرکانس را کمی تقویت می‌کنیم. سپس همین پلاگین را به کانال بیس هم اضافه می‌کنیم و این‌بار هم باند LF را روی کانال Bell قرار می‌دهیم، با این تفاوت که این‌بار فرکانس54Hz  را حدود 3 یا 4 دسی‌بل کاهش می‌دهیم. این کار باعث می‌شود فضای کافی برای کیک درام ایجاد شود و فرکانس‌های اصلی آن بهتر شنیده شوند.

استفاده از سایدچین کامپرشن برای ایجاد تفکیک بیشتر
اگر می‌خواهید کیک درام و بیس را بیشتر تفکیک کنید، می‌توانید از سایدچین کامپرشن استفاده کنید تا هر زمان که کیک درام به صدا در می‌آید، صدای بیس کاهش پیدا کند. برای انجام این کار به یک پلاگین کمپرسور نیاز دارید که از قابلیت سایدچین پشتیبانی کند؛ ما پلاگین Renaissance Compressor را انتخاب می‌کنیم.
این پلاگین را روی کانال بیس قرار می‌دهیم و بیس را نسبت به کیک درام، Sidechain می‌کنیم. حالا پارامتر Attack را در پلاگین Renaissance Compressor را روی حالت خیلی سریع و پارامتر Release را روی حالتی کمی آهسته‌تر قرار می‌دهیم. پارامتر Ratio را نزدیک به نسبت 10:1 قرار داده و سپس پارامتر Ratio را تا جایی پایین می‌آوریم که کاهش لِول بیس با هربار به صدا درآمدن کیک درام، محسوس شود.


حالا پارامترهای Attack و Release را به شکلی تنظیم می‌کنیم که کمپرسور با ریتم ترک ما همراه شود. وقتی این تنظیمات را به خوبی انجام دادید، پارامتر Threshold را کمی بالا بیاورید یا پارامتر Ratio را کمی کاهش دهید تا اثر کمپرسور نامرئی‌تر و طبیعی‌تر شود. این تکنیک فضای بیشتری را برای کیک درام باز می‌کند.

استفاده از سچوریشن برای برجسته کردن بیس
آیا تا بحال با این موقعیت مواجه شده‌اید که ترک را به همان شکلی که در نظر داشته‌اید میکس می‌کنید، اما در نهایت متوجه می‌شوید که صدای بیس در برخی از اسپیکرها و سیستم‌های پخش ناپدید می‌شود؟
یکی از دلایل دشوار بودن میکس کردن کیک درام و بیس، این است که فرکانس‌های بیس در اسپیکرهای مختلف، صدای متفاوتی دارند. این موضوع مخصوصا در موسیقی پاپ دردسرساز است، چرا که بیشتر مردم این موسیقی را با اسپیکرهای ارزان قیمت یا حتی اسپیکر موبایل گوش می‌کنند.
برای مقاله با این مشکل، راه‌هایی وجود دارد و شما می‌توانید کاری کنید که حتی زمانی که موزیک شما در اسپیکر موبایل پلی می‌شود هم بیس آن به خوبی شنیده شود. یکی از این راه‌‌ها، استفاده از سچوریشن برای تقویت کردن هارمونیک‌های بالاتر بیس است. شما با افزایش هارمونیک‌های زوج و فرد بیس، بخش میدرنج صدای بیس را تقویت می‌کنید و به این ترتیب صدای بیس شما در اسپیکرهای کوچک‌ هم به خوبی شنیده خواهد شد.


توجه داشته باشید که ما نمی‌خواهیم صدای بیس را شدیدا دیستورت کنیم، بلکه تنها می‌خواهیم سچوریشن ملایمی را به صدای بیس اضافه کنیم تا بیس ما پرحجم‌تر و گرم‌تر شود. برای انجام این کار از پلاگین Magma BB Tubes استفاده می‌کنیم.
در این پلاگین دکمه چرخشی BEAST برای ایجاد دیستورشن شدید و دکمه چرخشی BEAUTY برای ایجاد سچوریشن ملایم کاربرد دارند. پارامتر BEAUTY را تا جایی افزایش دهید که سچوریشن مطلوب را در صدای بیس ایجاد کنید.

انسجام دادن به فرکانس‌های بیس
یکی دیگر از مشکلات رایج در میکس کردن کیک درام و بیس این است که این دو المان گاها انسجامی با یاکدیگر ندارند. اگرچه ما می‌خواهیم کیک درام و بیس تا حدودی از هم تفکیک‌شده باشند، اما قسمت low end میکس شما باید منسجم و یکدست باشد.
برای چساندن کیک درام و بیس به‌ یکدیگر، از پلاگین‌های کمپرسور استفاده می‌شود. شما می‌توانید از پلاگین Waves G-Master Buss Compressor استفاده کنید که بر اساس کنسول افسانه‌ای SSL 4000 series طراحی شده است و حتی خود کمپانی SSL هم کیفیت این پلاگین را تایید کرده است.


برای این کار باید ترک کیک درام و بیس را به یک گروه یا باس (BUS) منتقل کنید، سپس پلاگین G-Master را روی این باس لود کنید. پارامتر Threshold را به شکلی تنظیم کنید که مقدار کاهش گین ایجاد شده توسط کمپرسور به حدود 4dB برسد. در بیشتر موارد می‌توانید پارامتر Release را روی حالت Auto قرار دهید.

چک کردن قسمت low end با استفاده از یک فیلتر Low-Pass
وقتی مشغول میکس کردن کیک درام و بیس هستید، شاید بخواهید میکس خود را با یک میکس حرفه‌ای مقایسه کنید و ببینید میکس شما در مقایسه با یک ترک رفرنس که به شکلی حرفه‌ای میکس و مستر شده چگونه صدا می‌دهد.
برای راحت شدن این کار، می‌توانید یک فیلتر low-pass را روی کانال مستر قرار دهید. فرکانس این فیلتر را روی حدود 250Hz بگذارید تا تنها فرکانس‌های پایین‌تر از 250Hz را بشنوید. ما برای این کار از فیلتر low pass‌ در پلاگین Renaissance Equalizer 2 استفاده کرده‌ایم.


شنیدن صدای فرکانس‌های بیس میکس به شما اجازه می‌دهد تنها روی کیک درام و بیس تمرکز کنید و بهتر متوجه شوید این دو المان چه تعاملی با یکدیگر دارند. در این حالت شما بهتر می‌توانید متوجه شوید که کدام فرکانس‌ها در این دو المان با یکدیگر تداخل نامطلوب دارند. سپس با استفاد از EQ می‌توانید مشکل را برطرف کنید.