نقد و بررسی ترک "What Was I Made For?" از بیلی آیلیش
یکی از تواناییهای بیلی آیلیش که معمولا به آن توجهی نمیشود، خلاقیتی است که او در شکل دادن به ساختار موزیکهایش دارد؛ خلاقیت ساختارمندی که او به دنیای پاپ آورده است. برای مثال تعداد کمی از موزیکهای آیلیش ساختار سنتی ورس (Verse) - پری کورس (Pre Chorus) - کورس (Chorus) دارند. قسمت کورس (ترجیعبند) در ترک "Bad Guy" از بیلی آیلیش یک ریف سینتی سایزری است که تنها دوبار تکرار میشود؛ در این قطعه، موزیک با تمپوی آهستهتری نسبت به ابتدای موزیک به پایان میرسد. ساختار ترک "What Was I Made For?" (ترکی که یکی از قطعات موسیقی استفاده شده در فیلم باربی بود و موفق به دریافت جایزه اسکار شد)، چیزی شبیه به ورس – پری کورس – ورس – پری کورس دارد. چنین ساختاری معمولا در موسیقی پاپ استفاده نمیشود.
در این قطعه، دو قسمت اصلی داریم که چندبار تکرار میشوند و ما با ساختار A-A-B-A-B-A مواجه هستیم. هرکدام از این دو قسمت A و B شبیه به بخش کورس هستند؛ بخش A به این دلیل شبیه به کورس است که چهار بار در طول قطعه تکرار میشود؛ اما از طرفی متن ترانهای که در این بخش استفاده شده، شبیه به ترانههایی است که در بخش ورس موزیکها میشنویم. قسمت B در این ترک از آن جهت شبیه به بخش کورس است که متن ترانه در آن تکرار میشود، وکال خواننده نُتهای بالاتری را اجرا میکند و تنظیم قطعه هم در این بخش شلوغتر میشود؛ اما این بخش تنها دوبار در طول قطعه تکرار میشود. همانطور که میبینید آهنگسازی این قطعه به شکلی انجام شده که ساختارهای سنتی موسیقی پاپ را کنار بگذارد و در رسیدن به این هدف هم کاملا موفق بوده است.
یکی دیگر از المانهای قابل توجه این ترک، نحوهای است که هارمونی موجب تمایز بخشهای A و B میشود. دوره آکورد اصلی استفاده شده در این قطعه C-Em-F است، اما آهنگساز در قسمتهایی سعی کرده با ایجاد تغییر در این دوره آکورد به بخشهای مختلف قطعه تنوع بدهد. بهعنوان مثال هم قسمت A و هم قسمت B با دوره آکورد Am-Em-F به پایان میرسند، اما قسمت B بر خلاف قسمت A با آکوردهای D-Am شروع میشود و همین تغیر آکوردها موجب شده تا قسمت A و B هرچه بیشتر از هم متمایز شوند. همین ایده ساده میتواند جذابیت فوقالعادهای به قطعه موسیقی بدهد و کار شما را از آهنگسازانی که از ساختار سنتی چهار آکوردی استفاده میکنند، متمایز کند.
علاوه بر بخش آهنگسازی، تنظیم این قطعه هم بسیار جذاب است. اگر با استفاده از یک آنالیزر طیف نگار این تنظیم را بررسی کنید متوجه میشوید که بخش فرکانسهای بیس تنها حاوی گیتار بیس نیست، بلکه یک ساب بیس سینتی سایزری که با استفاده از موج صوتی سینوسی (sinewave) ساخته شده، گیتار بیس را همراهی میکند. این ساب بیس سینتی سایزری گرما و عمق بیشتری به صدای گیتار بیس داده و موجب شده صدای آن حجم بیشتری پیدا کند. همچنین تنظیمکننده سعی کرده هرچه موزیک به جلوتر میرود، با اضافه کردن سازهای بیشتر انرژی مضاعفی به کار بدهد. برای مثال دقیقه 2:15 قسمت B برای بار دوم اجرا میشود و اینبار نسبت به بار اولی که این قسمت در دقیقه 1:02 اجرا شده بود، بسیار شلوغتر شده است.
لینک SoundCloud: